Interaktívna výstava SCHOLA LUDUS: KVAPALINY, hra-veda-umenie-príroda Spojenie pohybu, geometrie a uväzneného prírodného živlu. Spojenie estetického vnímania s poznaním. Fascinujúce obrazy vznikajú po pretáčaní objektov, ktorými manipuluje návštevník. Cez prekvapenie, estetický zážitok, hru a radosť k novým ”vlastným” objavom a komplexnému spôsobu nazeranie na javy a procesy prírody. Adresátom je každý bez rozdielu veku a vzdelania Obsahom a formou pôvodná výstava je postavená na estetickom zážitku z ”umenia prírody”, fyzikálno-chemických poznatkoch a filozofických otázkach týkajúcich sa vzťahu chaosu, poriadku, ľudského poznania a zodpovednosti jednotlivca a spoločnosti za trvalo udržateľný život na Zemi. Interaktívna výstava s unikátnou vzdelávacou koncepciou, ktorá zodpovedá súčasnému vedeckému poznaniu, obsahuje viac ako 60 unikátnych dynamických kvapalinových objektov. Objekty pozostávajú najmä z paralelných sklenených trubíc v dreveno-kovových rámoch. Trubice obsahujú rôzne kvapaliny a telieska. V trubiciach prebiehajúce procesy sú skomponované do sugestívnych kompozícií, ktoré vznikajú po prevrátení alebo naklonení rámu. Objekty sú osadené spravidla po troch do štvormetrových kladín. Výstava obsahuje 20 - 22 kladín.
Cieľom výstavy je podpora školskej
výučby a zvýšenie vedecko-technologickej gramotnosti obyvateľstva s orientáciou
na harmonizáciu človeka s prírodou. |
||
|
|
|
Výstava je určená širokej verejnosti, s dôrazom na deti a mládež, rodiny s deťmi, školy všetkých typov, učiteľov i ďalších záujemcov. Jej cieľom je rozšíriť vnímanie kultúry. Cez estetický zážitok zaujať návštevníkov pre aktívne poznávanie a porozumenie prírode. Výstava má prehĺbiť kultúrne cítenie návštevníkov a súčasne prispieť k neformálnemu celoživotnému vzdelávaniu orientovanému na vedecko-technologickú gramotnosť. Pomocou sprievodných materiálov rozšíri tiež vedomosti učiteľov prírodovedných predmetov a ponúkne im nápady na zatraktívnenie výučby.
Texty k exponátom.
Každý exponát má vlastný sprievodný text, ktorý je umiestnený vedľa
exponátu na nosnej kladine. Texty sú štruktúrované: 1.
Čo tu máme 2. Najmä si všimni 3. Prečo je to tak? 4. Čo
je ešte dôležité: Použitý je jednoduchý jazyk
a prirovnania. |
||
Autorkou vzdelávacej koncepcie výstavy je RNDr. Katarína Teplanová, PhD., povolaním fyzička, vedúca Oddelenia neformálneho vzdelávania Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského a riaditeľka Projektu SCHOLA LUDUS. Autorom náplní je Ing. Ján Reguli, PhD. z Katedry fyzikálnej chémie Chemickotechnologickej fakulty STU.
Na príprave a overovaní
funkčnosti exponátov sa podieľali členovia Projektovej skupiny SCHOLA
LUDUS z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského.
Výstavu zabezpečuje Občianske združenie SCHOLA LUDUS. |