Interaktívna výstava SCHOLA LUDUS:

KVAPALINY, hra-veda-umenie-príroda

Spojenie pohybu, geometrie a uväzneného prírodného živlu. Spojenie estetického vnímania s poznaním. Fascinujúce obrazy vznikajú po pretáčaní objektov, ktorými manipuluje návštevník. Cez prekvapenie, estetický zážitok, hru a radosť k novým ”vlastným” objavom a komplexnému spôsobu nazeranie na javy a procesy prírody. Adresátom je každý bez rozdielu veku a vzdelania

Obsahom a formou pôvodná výstava je postavená na estetickom zážitku z ”umenia prírody”, fyzikálno-chemických poznatkoch a filozofických otázkach týkajúcich sa vzťahu chaosu, poriadku, ľudského poznania a zodpovednosti jednotlivca a spoločnosti za trvalo udržateľný život na Zemi.

Interaktívna výstava s unikátnou vzdelávacou koncepciou, ktorá zodpovedá súčasnému vedeckému poznaniu, obsahuje viac ako 60 unikátnych dynamických kvapalinových objektov. Objekty pozostávajú najmä z paralelných  sklenených trubíc v dreveno-kovových rámoch. Trubice obsahujú rôzne kvapaliny a telieska. V trubiciach prebiehajúce procesy sú skomponované do sugestívnych kompozícií, ktoré vznikajú po prevrátení alebo naklonení rámu.

Objekty sú osadené spravidla po troch do štvormetrových kladín. Výstava obsahuje 20 - 22 kladín.

Cieľom výstavy je podpora školskej výučby a zvýšenie vedecko-technologickej gramotnosti obyvateľstva s orientáciou na harmonizáciu človeka s prírodou.
 

 


Adresáti výstavy

Výstava je určená širokej verejnosti, s dôrazom na deti a mládež, rodiny s deťmi, školy všetkých typov, učiteľov i ďalších záujemcov. Jej cieľom je rozšíriť vnímanie kultúry. Cez estetický zážitok zaujať návštevníkov pre aktívne poznávanie a porozumenie prírode. Výstava má prehĺbiť kultúrne cítenie návštevníkov a súčasne prispieť k neformálnemu celoživotnému vzdelávaniu orientovanému na vedecko-technologickú gramotnosť. Pomocou sprievodných materiálov rozšíri tiež vedomosti učiteľov prírodovedných predmetov a ponúkne im nápady na zatraktívnenie výučby.


Sprievodná výbava výstavy

Texty k exponátom. Každý exponát má vlastný sprievodný text, ktorý je umiestnený vedľa exponátu na nosnej kladine. Texty sú štruktúrované: 1. Čo tu  máme  2. Najmä si všimni 3. Prečo je to tak? 4. Čo je ešte dôležité: Použitý je jednoduchý jazyk a prirovnania.
Úvodný videofilm k výstave (5 minút). Profesionálne spracovaný  videofilm je koncipovaný ako fascinácia dejov prebiehajúcich v exponátoch s nepriamym  “návodom” na hru a objavovanie  Zvlášť sa odporúča pre kolektívy.
Záverečný film k výstave (5 minút). Profesionálne spracovaný  videofilm je koncipovaný ako isté zhrnutie fyzikálnych poznatkov na úrovni všeobecného vzdelania.
Brožúrka obsahuje výklad poznávacej koncepcie výstavy, kapitoly s vysvetlením základných fyzikálnych a fyzikálno-chemických poznatkov a kompletné texty k exponátom. Zvláštnymi adresátmi brožúrky sú učitelia, ktorým brožúrka pomáha pri ich príprave na výstavu a k využitiu návštevy výstavy pre ďalšie vyučovanie. (Text je k dispozícii v slovenčine, 86 strán.)
 


Autori a zabezpečenie projektu

Autorkou vzdelávacej koncepcie výstavy je RNDr. Katarína Teplanová, PhD., povolaním fyzička, vedúca Oddelenia neformálneho vzdelávania Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského a riaditeľka Projektu SCHOLA LUDUS. Autorom náplní je Ing. Ján Reguli, PhD. z Katedry fyzikálnej chémie Chemickotechnologickej fakulty STU.

Na príprave a overovaní funkčnosti exponátov sa podieľali členovia Projektovej skupiny SCHOLA LUDUS z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského. Výstavu zabezpečuje Občianske združenie SCHOLA LUDUS.