|
Späť
Podporný program pre školy
SCHOLA LUDUS – Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania ponúka každej škole, ktorej učiteľ, resp. učitelia navštevujú kurz „Tvorivé myslenie a tvorivá komunikácia“ celodenný podporný program. Jednotlivé časti programu budú realizované projektovou skupinou za asistencie učiteľov – frekventantov kurzu s následným využitím programov v ich vyučovacom procese a vyhodnotením skúseností v rámci kurzu.
Cieľom programu je aplikovať tvorivé prístupy rozvíjané na kurze priamo vo vzdelávacej činnosti so žiakmi a poskytnúť tak učiteľovi možnosť praktického overenia nadobudnutých zručností tvorivého myslenia a tvorivej komunikácie.
Program pozostáva z troch samostatných častí:
- predstavenie vedeckej show
- interaktívna vzdelávacia výstava
- objavno-tvorivá dielňa
Zostavte si z priloženej ponuky program, ktorý bude najlepšie zodpovedať Vašim potrebám.
1. Predstavenia vedeckej show
1A. Telefón, alebo niečo o vývoji posielania správ
- určené žiakom druhého stupňa ZŠ a osemročných gymnázií
- trvanie programu: 1 vyučovacia hodina
- Predstavenie slúži ako motivácia k objavovaniu a systematickému experimentovaniu a súčasne ako priama podpora výučby tematického okruhu ZVUK.
Do zdramatizovaného programu je zaradených 18 fyzikálnych demonštrácií, ktoré pokrývajú prakticky celé učivo tematického okruhu - zdroje a šírenie zvuku v rôznych prostrediach; tlakový a vlnový model zvuku; frekvencia a amplitúda zvukovej vlny; výška a hlasitosť zvuku; odraz zvuku od prekážok a pohlcovanie zvuku rôznymi materiálmi; rýchlosť zvuku v rôznych prostrediach, vplyv teploty a hustoty prostredia na rýchlosť zvuku.
Samotné predstavenie trvá približne 25 minút. Po predstavení si môžu žiaci predvedené fyzikálne demonštrácie sami, za asistencie účinkujúcich, vyskúšať a nastolené otázky s nimi rozdiskutovať.
1B. Živé molekuly
- určené žiakom druhého stupňa ZŠ a 1., 2. ročníka SŠ
- trvanie programu: 1 vyučovacia hodina
Z čoho sú zložené látky, ako sa pohybujú molekuly, čo je to hustota a čo viskozita?
Predstavenie sa realizuje formou živých modelov, do ktorých sa zapájajú samotní žiaci - vytvárajú modely plynu, kvapaliny v nádobe, pevnej látky, ponárania telesa do viskózneho medu a menej viskóznej vody, správania sa povrchovej vrstvy vody a pod. V predstavení sa dotkneme pojmov: pohyb častíc, väzby medzi časticami, hustota, viskozita, povrchové napätie, ...
1C. Výbuch v laboratóriu – Naučte znovu vedcov, čo je voda
- určené žiakom druhého stupňa ZŠ a 1., 2. ročníka SŠ
- trvanie programu: 1 vyučovacia hodina
V laboratóriu došlo k výbuchu. Všetci vedci trpia stratou pamäte týkajúcej sa vody.
Je voda pre človeka nebezpečná? Aké má vlastnosti? Ako sa správa za rôznych podmienok? Aký potenciál / možnosti v sebe skrýva?
Predstavenie je zamerané na vyvolanie záujmu žiakov o skúmanie vody a kvapalín vôbec. Aktívne sa vytvára základ pre rozširovanie žiackych skúseností a kvalitatívne zmeny v štruktúre žiackych poznatkov týkajúcich sa kvapalín.
Predstavenie je ukážkou, ako môže učiteľ v úlohe „vedca“ riadiť vývoj poznávacieho procesu žiakov provokačnými otázkami, rozvíjaním hypotéz, myšlienkových experimentov, modelov a pod.
1D. Einsteinov sen a skáčuce dopplerovské kravy
- určené žiakom 9. ročníka ZŠ, a všetkých ročníkov SŠ
- trvanie programu: 2 vyučovacie hodiny
Program jednoduchým, zrozumiteľným a vtipným spôsobom približuje žiakom význam pozorovania, rekonštrukcie udalostí, experimentovania a modelovania v procese poznávania. Východiskom je vymyslený príbeh s dvoma pozorovateľmi, ktorí registrujú istú sekvenciu udalostí rozdielne. Kto má pravdu? Akčne prevedené myšlienkové experimenty poskytnú prekvapivé odpovede.
V rámci programu sú názorne priblížené viaceré základné typy modelov (obrazový a popisný model, simulácia, krokový model, grafický model, analógia) s dôrazom na relatívnosť poznania a jeho objektivizáciu. Žiaci sú aktérmi živých modelov a vytvárajú si vlastné modely. Zdôrazňujú sa univerzálne pojmy ako sú udalosť, proces, súčasnosť, príčinnosť, relatívnosť; tvorba a interpretácia grafov; myšlienkový experiment a reálnosť; šírenie elektrického signálu, svetla, zvuku. Výsledkom modelovania je „objavenie“ Dopplerovho javu.
2. Interaktívne vzdelávacie výstavy
2A. Vedecká hračka +
Objekty a texty na výstave sú pripravené tak, aby podporili chápanie základných, najmä fyzikálnych pojmov. V textoch sa zámerne používajú nedopovedané vysvetlenia a otvorené otázky, ktoré majú veľký význam pre rozvoj tvorivého potenciálu žiakov. Ich formulácie chcú provokovať k činnosti a k rozmýšľaniu, podporovať fantáziu a obrazotvornosť spojenú s realistickými východiskami.
Viaceré zo zavedených pojmov umožňujú širšiu interpretáciu. Zámerom je podporiť osvojovanie – zmocňovanie sa pojmov v ich obsahovej bohatosti.
2B. Prekvapenia v kvapalinách
Predmetom výstavy sú kvapaliny a ich vlastnosti. Bežná, všade prítomná kvapalina je tu povýšená na predmet skúmania. Exponátmi výstavy sú uzatvorené sústavy – trubice, naplnené jednou alebo viacerými kvapalinami, v ktorých sa po pretočení alebo pootočení pohybujú rôzne vzduchové, kvapalné a tuhé telieska alebo súbory mnohých malých teliesok.
Niektoré exponáty majú trubice s rôznym obsahom usporiadané tak, aby vynikli rôzne vlastnosti kvapalín. V iných exponátoch sú všetky trubice s približne rovnakým obsahom. Hra s takýmito exponátmi môže prirodzene vyústiť k úvahám o pravidelnosti, prirodzenom poriadku prebiehajúcich dejov, nedeliteľnou súčasťou ktorých sú aj náhoda a chaos.
Premyslená obsahová koncepcia výstavy spolu so skutočnou hrou, ktorá je neodmysliteľne spojená s radosťou tých, ktorí sa hrajú, vytvára z výstavy efektívny nástroj na spoznávanie prírodných zákonitostí.
2C. Ťažisko
Téma taká „všedná“ , taká „jednoduchá“ . Neustále s ním „počítaš“, veď ako inak by si dokázal udržať rovnováhu? Naozaj ťa už ničím neprekvapí?
Výstava približuje pojem ťažisko v celej šírke jeho prejavov: Hľadanie ťažiska. Ťažisko nerovnorodého telesa. Stabilita. Ako poloha ťažiska ovplyvňuje pohyb, Ako pomocou ťažiska opisujeme pohyb. Paradoxy, ...
3. Objavno-tvorivá dielňa
- trvanie objavno-tvorivej dielne: 1-2 vyučovacie hodiny pre jednu triedu
3A. Kvapaliny
V rámci tejto témy ponúkame dve objavno-tvorivé dielne, založené na provokáciách:
a) Kvapká mi z kohútika. Ale iba trochu, takže nič sa nedeje. Aspoň sa s kvapkami zahrám.
- o rozličných vlastností kvapalín s využitím obyčajnej kvapky vody
- o význame vody a potrebe šetrenia vody
doporučujeme v kombinácii s predstavením vedeckej show „Výbuch v laboratóriu – Naučte znovu vedcov, čo je voda“
b) Ako prepravím slona na druhý breh rieky? Zmením hustoty rieky?
- o pojme hustota zo širšej perspektívy, Archimedovom zákone, plávaní a potápaní
3B. Balóny
V rámci tejto témy ponúkame tri objavno-tvorivé dielne, založené na provokáciách:
a) Sonda Pathfinder hladko pristála na Marse. Ako jej pritom pomohli balóny?
- o vlastnostiach balónov, pružnosti, gravitačnom zrýchlení, ...
b) Ty síce praskneš balón najefektívnejšie ale ja najkreatívnejšie.
- o praskaní balónov – od najjednoduchších po najkreatívnejšie
c) Dokážeš nafúkať balón?
- o nafukovaní rôznych balónov rôznymi spôsobmi
3C. Dovidenia čiara!
Ako môžeme myslieť pomocou očí? A ako môžeme vyjadrovať svoje myšlienky cez pôsobivé výtvarné gestá.
Radosť a smútok; hmotnosť, priestor, čas; hustota a kompozícia... S farbami, pomocou svetla, v relatívnom priestore objavíme nové chápanie vecí a procesov. Vytvoríme si nové obrazy, nové modely.
Tvorivým spôsobom si vyskúšame ako bežne vnímame a zobrazujeme svet a ako sa dá vnímať a zobrazovať aj inak. Vidieť - pozorovať - rozpoznávať - zachytávať podstatné črty, základné charakteristiky vecí, vývojové fázy procesov. Naučiť sa robiť si krátke obrazové „poznámky“ - výstižné paralelné náčrtky, ktoré nám nielen pripomenú, čo sme videli, ale aj otvoria oči ku kvalitatívne novým zážitkom a riešeniam.
V našej dielni nikto neostane bokom.
|
|