Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Pevnosť papiera“
Popis aktivít

Vyrobte niečo z papiera – prvá akcia s papierom

Ohnisko: Vlastnosti papiera
Koncept: Práca s papierom
Myšlienky: Vlastnými rukami
Očakávané hodnoty z realizácie: Vecné:
  • Papier možno ohýbať, možno ho trhať, za istých podmienok drží tvar, do istej miery je pružný, dá sa ním modelovať, dajú sa s ním robiť výborné veci.
  • Papier je zaujímavý, chcem o ňom vedieť viac.
Poznávacie:
  • Motivácia, nasmerovanie žiakov k predmetu poznávania – papieru a jeho vlastnostiam

Pomôcky: odpadový kancelársky papier

Časová náročnosť: 3 minúty výroba + N x 0,5 minúty prezentácie žiakov (N = počet prezentujúcich žiakov)

Metodika: Všetci žiaci dostanú papiere rovnakého druhu a rovnakých rozmerov. Ich úlohou je niečo z papiera vyrobiť.
Žiaci môžu papier skladať, trhať, fúkať doň, ... Nemôžu použiť žiadne iné pomôcky okrem papiera a seba samého.
Po troch minútach sa zastaví výroba a jednotliví žiaci prezentujú svoje „výrobky“ - robia im reklamu. Každý má na prezentáciu pol minúty. Nasleduje spoločné zhrnutie odhalených vlastností papiera a možností využitia papiera.
V prípade realizácie aktivity s väčšou skupinou je efektívnejšie nahradiť individuálnu prezentáciu výrobkov zhromaždením všetkých výrobkov na ústredné miesto a spoločným vyhodnotením výrobkov z hľadiska využitých / odhalených vlastností papiera.

Čo možno oceniť: prístupy, tvorivosť žiakov – niekto je originálny, niekto vytvoril veľa vecí, niekto vytvoril veci principiálne odlišných kategórií, niekto sa zameral na vypracovanosť detailov.

Skúsenosti: Viacero detí urobilo len lietadlo alebo guľu z papiera. Títo neprikladali prezentácii veľký význam. V skupine, kde sa deti poznali z predchádzajúcich ročníkov tábora boli deti tvorivejšie. Vytvárali lodičky, čiapky, nebo-peklo, ping-pongovú raketu s loptičkou, origami-labuť, pohár, domček (papier zahnutý tak, aby vznikol šikmý tvar strechy a vytrhnutý kúsok papiera ako okno, dvere). Ich prezentácie boli nápaditejšie, oduševnenejšie.