SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave
PoznÁvacÍ blok „Papier a kvapaliny“
Popis aktivít
Papier v kontakte s kvapalinou - mapovanie
Ohnisko: | Papier v kontakte s kvapalinami |
Koncept: | Rôzne papiere, rôzne kvapaliny |
Myšlienky: | Žiaduca a nežiaduca schopnosť papiera nasávať kvapaliny |
Hodnoty: | Vecné:
|
Pomôcky: tabuľa, krieda
Časová náročnosť: 10 minút
Metodika:Na mapovanie predmetu záujmu môžeme využiť techniku Plus – mínus – zvláštne [1].
Učiteľ postupne kladie žiakom otázky, žiaci odpovedajú, učiteľ zaznamenáva odpovede na tabuľu.
Na čo je dobré, že je papier savý? Kedy je to výhodné? – odpovede zaznačí na tabuľu „+“
Kedy je nasávanie kvapaliny papierom nevýhodné? – odpovede zaznačí na tabuľu „-“
Čo by som sa chcel o savosti papiera dozvedieť? – odpovede zaznačí na tabuľu „?“
Čo možno oceniť: uvažovanie o nasávaní rôznych druhov kvapalín (nielen vody), jasnú formuláciu otázok, tvorbu hypotéz
Skúsenosti: Odpovede detí z tábora sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.
+ |
- |
? |
Pijak Čistiace účely – nasatie vody, odsatie oleja Hygienické účely – toaletný papier V medicíne Keď chcem písať – aby písmo rýchlo „uschlo“ |
Papier na pečenie Bankovky Doklady Hracie karty Obaly potravín Reklamné plagáty Strecha Pijak – keď naň chcem niečo napísať atramentom, vznikne machuľa Archivácia dokumentov |
Čo ovplyvňuje savosť papiera? - druh papiera (Čo možno pridať do hmoty na výrobu papiera, aby bol pijavejší, resp. menej pijavý? Čím, ako možno papier dodatočne impregnovať) - pórovitosť papiera - hrúbka papiera, počet vrstiev - čas kontaktu s kvapalinou Ako sa mení pevnosť papiera, keď nasiakne vodou? Je suchý papier úplne bez vody? |