Obsah
Diskusia
Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave
Cyklus učenia
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave
PoznÁvacÍ blok „Papier a kvapaliny“
Metodický list k poznávaciemu bloku
Ohnisko: | Papier v kontakte s kvapalinami |
Koncept: | Poukázať na vedecké poznatky a technologické riešenia za predmetmi každodenného použitia. |
Myšlienky: | Papiere rôzneho určenia majú v kontakte s kvapalinou (rôznymi kvapalinami) rôzne vlastnosti. V závislosti od funkcie papiera je niekedy žiaduce, aby papier nasával kvapaliny (napr. papier na hygienické účely), niekedy je žiaduce, aby papier vplyvu kvapaliny odolal (napríklad obaly potravín). |
Očakávané hodnoty z realizácie: |
|
Cyklus učenia
Stupeň cyklu učenia |
Názov aktivity | Vzdelávacia forma | Časová náročnosť |
0. akcia s vecou | Kam zmizla voda? | Motivačná demonštrácia | 4 minúty |
1. opisovanie | |||
2. mapovanie | Papier v kontakte s kvapalinou | Riadená diskusia (plus–mínus–zaujímavé) |
10 minút |
3. modelovanie | Koľko vody vypije papier? | „Laboratórne“ meranie | 45 minút |
4. abstrahovanie | Papier zblízka 1. Elektrónová mikroskopia 2. Opracovanie povrchov plazmou |
riadený rozhovor podporený ppt prezentáciou |
1. 15 - 30 minút 2. 10 – 30 minút |
5. osadzovanie | Nasávanie oleja | Tvorivo-objavná dielňa | 20 minút |
6. zhodnocovanie | Chromatografia | Experiment | 20 minút |