SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave
PoznÁvacÍ blok „Pevnosť papiera“
Popis aktivít
Papierový svet – opisovanie
Ohnisko: | Funkčné vlastnosti papiera |
Koncept: | Zveličenie ad absurdum |
Myšlienky: | Vlastnou hlavou – vlastnosti žiaduce a nežiaduce |
Hodnoty: | Vecné:
|
Pomôcky: baliace papiere, fixky, prípadne prenosné tabule
Časová náročnosť: 10 minút + S x 3 minúty (S = počet prezentujúcich skupín)
Metodika: Žiaci sa rozdelia do skupín (3 - 4 žiaci v skupine). Ich úlohou je zamyslieť sa nad situáciou: „Celý deň môžeme používať iba papier. Ako by to vyzeralo? Aké by to malo dôsledky?“
Na riešenie úlohy možno použiť metódu „Šesť klobúkov pre tvorivé myslenie“[1]. Žiaci nemusia metódu poznať, učiteľ im ju postupne približuje prostredníctvom kladených otázok (je nositeľom modrého klobúka).
Napríklad:
Aké informácie o probléme mám a aké potrebujem získať? (fakty - biely klobúk) – V tomto kroku je užitočné spresniť, čo okrem papiera existuje.
Vyjadrite pocity, ktoré vo vás vyvoláva predstava dňa, počas ktorého by ste nemohli použiť nič iné okrem papiera. (emócie, intuícia - červený klobúk)
Aké by mohlo byť logické vyústenie dňa, počas ktorého by sme mohli používať iba papier? Aký by mohol byť z toho osoh, že používam iba papier? (logické pozitíva, osoh - žltý klobúk)
Pozrime sa na papierový svet kriticky. Aké sú nevýhody, riziká toho, že používam iba papier? (logické negatíva, kritické momenty - čierny klobúk)
K čomu nezvyklému, netradičnému by mohlo viesť, keby sme používali iba papier? (tvorivosť, rozlet - zelený klobúk)
Na každú otázku hľadajú žiaci odpovede 2 minúty, na vyjadrenie pocitov stačí 40 sekúnd.
Získané výsledky si zapisuje každá skupina na veľký papier, resp. na prenosnú tabuľu. S pomocou zápisu potom prezentuje svoje myšlienky ostatným skupinám. V spoločnom zhrnutí sa pozornosť sústredí na zodpovedanie otázok: Na čo používame papier? Aké druhy papiera poznáme? Aké majú vlastnosti?
V prípade realizácie aktivity s väčším počtom žiakov (viac ako 4 skupiny) je možné dať po zodpovedaní každej otázky priestor na prezentáciu výsledkov jednej skupiny a prípadné rýchle doplnenie ostatnými skupinami.
Rozpor reality a očakávaní vyjadrených počas aktivity „Papierový svet“ je vhodné využívať pri ďalšom poznávaní, ako moment prekvapenia, na vyvolanie vnútorného mentálneho konfliktu, ktorý poukáže na potrebu rekonštrukcie poznatkov.
Čo možno oceniť: jasné otázky zamerané na poznanie papiera a jeho vlastností (napr. Aká je pevnosť papiera? Akou silou ho môžem ťahať, stláčať, krútiť..., aby sa nezničil / neroztrhal / nepokrčil? Ako sa dá papier spevniť? ...); hypotézy a návrhy na spôsob ich overenia; tvorivé, nové a užitočné nápady a riešenia.
Skúsenosti: Počas letného tábora riešili deti úlohu: „Predstavte si, že by neexistoval žiaden iný ľuďmi vyrobený materiál, okrem papiera,“ bez ohraničenia trvania tejto situácie na jeden deň. Deti si situáciu pomenovali „Doba papierová“ ako paralelu k historickej dobe kamennej alebo dobe železnej. Šesť skupín riešilo úlohu iba metódou Šesť klobúkov, dve skupiny (po 4 deti) riešili úlohu najprv 3 minúty metódou brainstormingu a následne metódou Šesť klobúkov.
Pri riešení metódou brainstormingu sa deti sústredili na negatíva „Papierového sveta“ – nemali by sme si čo obliecť, nemali by sme autá, mohol by vypuknúť požiar a všetko by zhorelo, ...
Výsledky skupín, ktoré uvažovali o svete len z papiera prírodných materiálov metódou Šesť klobúkov pre tvorivé myslenie, sú zhrnuté v tabuľke:
Aké informácie o probléme mám a aké potrebujem získať? | Máme len prírodné materiály a papier. Koľko je papiera? Je ho dosť pre potreby každého človeka? Aký papier máme k dispozícii? Najväčším problémom je malá pevnosť papiera, skutočnosť, že je horľavý a jeho postupné krehnutie, rozpadávanie. - Ako sa dá papier spevniť? Ako sa dá papier urobiť nehorľavým? Ako a kedy sa papier rozpadáva? |
Vyjadrite pocity, ktoré vo vás vyvoláva predstava „papierového dňa“. | strach, depresia, potreba opatrnosti, zvýšenej pozornosti voči ohňu, dažďu, neistota |
Aké sú nevýhody, riziká toho, že používam iba papier? | Úpadok civilizácie Papier je málo pevný, nepriehľadný, horľavý. / Neboli by domy. Papier je málo trvácny, rýchlo sa zničí. / Nebolo by oblečenie (papierové nie je pevné, nedá sa prať). Neboli by lieky, stroje, technika (medicínske prístroje, dopravné prostriedky). |
Aké by mohlo byť logické vyústenie dňa, počas ktorého by sme mohli používať iba papier? Aký by mohol byť z toho osoh, že používam iba papier? | Nútilo by nás to vymýšľať z papiera nové veci. Neboli by závislosti (od počítačov). Bolo by menšie znečistenie ovzdušia (neboli by autá). Neboli by zbrane. |
K čomu nezvyklému, netradičnému by mohlo viesť, keby sme používali iba papier? | Papier môžeme navoskovať, spevniť, zlepiť živicou. Mokrý papier by mohol viesť elektrický prúd (ostáva otázka, ako elektrickú energiu vyrobiť). Viac by sme sa hrali. |