Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Papier a kvapaliny“
Popis aktivít

Nasávanie oleja – osadzovanie

Ohnisko: Závislosť savých vlastností papiera od druhu kvapaliny
Koncept: Nasávanie oleja
Myšlienky: Porovnanie papierových utierok z hľadiska schopnosti sať olej
Hodnoty: Vecné:
  • Savé vlastnosti papiera závisia od druhu použitej kvapaliny
  • Schopnosť papiera sať vodu a schopnosť sať olej sú rôzne
Poznávacie:
  • Rozvíjanie experimentálnych zručností, rozvíjanie schopnosti merať a interpretovať výsledky merania.

Časová náročnosť: 20 minút

Pomôcky: rôzne druhy papierových utierok, jedlý olej, nádoby, striekačky / odmerné valce

Metodika: Osadzovanie poznatkov získaných v rámci poznávacieho bloku „Papier a kvapaliny“ je možné napríklad obmenou kľúčovej demonštrácie: Niektoré druhy papierových utierok sú zjavne povrchovo upravované. Neukázali sa ako favoriti pri nasávaní vody, prečo sú teda upravené? Skúsme porovnať papierové utierky z hľadiska savosti oleja.
Žiaci sa rozdelia do 3 – 4-členných skupín a postupom overeným v aktivite „Koľko vody nasaje papier?“ odmerajú množstvo oleja nasatého jednotlivými druhmi papierových utierok.
Abstrahovaním odhalený význam chemickej úpravy papieroviny tu možno previazať s poznatkami z oblasti chémie a využiť pri interpretácii nameraných hodnôt a porovnaní výsledkov merania s výsledkami dosiahnutými pri meraní schopnosti tých istých papierových utierok nasávať vodu. Voda aj celulóza sú polárne molekuly, voda preto dobre zmáča neupravený papier. Pre nasávanie oleja, ktorého molekuly sú nepolárne, je potrebné papier povrchovo upraviť.

Čo možno oceniť: využitie poznatkov získaných v predchádzajúcich aktivitách pri tvorbe hypotéz, pri výbere metódy merania a pomôcok, pri voľbe konkrétneho postupu merania, pri interpretácii výsledkov, zaznamenanie všetkých podmienok ovplyvňujúcich priebeh a výsledky merania.

Skúsenosti: Deti počas tábora aktivitu nerealizovali. Aktivita bola navrhnutá účastníkmi zážitkového sústredenia pre učiteľov, ktoré sa konalo po skončení detského tábora.