SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave
PoznÁvacÍ blok „Pevnosť papiera“
Popis aktivít
Ručná výroba recyklovaného papiera - mapovanie 1
Ohnisko: | Ovplyvňovanie funkčných vlastností papiera |
Koncept: | Výroba papiera |
Myšlienky: | Vlastnou hlavou a rukami – plánujem, aký papier vyrobím |
Hodnoty: | Vecné:
|
Pomôcky: odpadový papier, vedro, husté rovné sito, špongia, kartón, plátno, valček, tapetové lepidlo, olej, prípadne iné prísady
Časová náročnosť: 30 minút + asi pol hodiny na prípravu zmesi deň vopred
Metodika: Žiaci sa rozdelia do 2 – 3-členných skupín. Každá skupina dostane rovnaké množstvo vopred pripravenej papierovej hmoty a stručný návod na jej spracovanie. Úlohou skupín je vyrobiť z pripravenej hmoty list papiera. Učiteľ sa so žiakmi dohodne na podmienkach výroby – či si skupiny môžu svoju hmotu ešte ďalej upraviť (napríklad natrhať papierové útržky na menšie kúsky, prípadne rozmixovať, prifarbiť nastrúhanou farebnou kriedou, pridať tapetové lepidlo alebo olej) a na kritériách hodnotenia výsledných produktov.
Výsledky práce žiakov je možné hodnotiť až po usušení papiera, čo môže trvať aj niekoľko dní (v závislosti od miery vytlačenia vody z papierovej hmoty počas výroby papiera, od spôsobu sušenia, od teploty a vlhkosti prostredia).
Návod na spracovanie papierovej hmoty: Papierovú kašu rozložíme na sito do tenkej vrstvy a prebytočnú vodu vytlačíme špongiou. Vytvorený list papiera preklopíme na kartón a cez plátno z neho vytlačíme (napríklad valčekom) zostatok vody. Nakoniec ho necháme uschnúť.
Hmotu na výrobu recyklovaného papiera treba pripraviť vopred:
Na prípravu papierovej hmoty je najlepšie použiť novinový papier a papierové utierky. Starý papier treba roztrhať na drobné kúsky. Papier sa najľahšie trhá, keď je ponorený v dostatočnom množstve vody krútením. Natrhaný papier necháme cez noc namočený vo vode. Na druhý deň možno rozmočený papier vo vode ešte rozmixovať (nie je nutné). Ak je zmes hustá, pridáme do nej vodu tak, aby mala hustotu smotanového mlieka.
Čo možno oceniť: Hneď po skončení aktivity možno bodovo ohodnotiť čistotu okolia pracovného miesta (aby žiaci počas práce priebežne upratovali, nenakvapkali vodu, očistili si po sebe pomôcky). Po úplnom uschnutí vyrobených papierov možno ohodnotiť výrobky skupín. Napríklad:
- najhladší papier (meraním statickej trecej sily medzi zvoleným predmetom a papierom);
- najhomogénnejší papier (vizuálne hodnotenie);
- najväčší papier (pri nepravidelnom tvare napríklad obkreslením tvaru papiera na milimetrový papier a spočítaním štvorčekov).
Ak žiaci pridávali do papierovej hmoty ďalšie prímesi (tapetové lepidlo, olej, ...), možno slovne zhodnotiť ich vplyv na vlastnosti výsledného produktu.
Skúsenosti: Deti v tábore nepridávali do papierovej hmoty funkčné prísady, iba nastrúhanú kriedu na sfarbenie alebo zalisovaný kvet ako ozdobu. Niektoré skupiny sa snažili vytvarovať papierový „arch“ do štvorca, niektoré valcovaním vytvorili ovál, jedna skupina vytvarovala srdce.
Ohodnotenie čistoty pracovného priestoru sa ukázalo ako veľmi potrebné, inak sú deti pri práci nedbanlivé, majú okolo seba mokro a pomôcky poriadne neočistia.
Mladšie deti nerozumeli pojmu homogénny. Po objasnení však sami prišli na to, že pre vytvorenie čo najhomogénnejšieho papiera je potrebné, aby papierové útržky v hmote boli čo najmenšie, aby vznikla čo najjemnejšia kaša.
Chlapci mali spravidla menej trpezlivosti, uspokojili sa s vytvorením papiera, v ktorom boli diery.
Počas hodnotenia vznikla diskusia o možnej ďalšej kategórii hodnotenia – najtenší papier. Deti samé upozornili na skutočnosť, že papier má na rôznych miestach rôznu hrúbku. Aj keby sme hrúbku papiera odmerali na viacerých miestach, výsledok by nebol objektívny. Upozornili, že s bežne dostupnými pomôckami nie je možné zmerať hrúbky papiera ďalej od kraja.
Počas tábora bola výroba recyklovaného papiera spojená s diskusiou o pravidlách a možnostiach recyklácie papiera. Väčšina detí pozná pravidlá recyklácie papiera, ale:
- nie vždy ich aplikujú v praxi – najmä keď sa deti ponáhľali, neodhadzovali papier do vyhradených nádob, ale do netriedeného odpadu;
- nie sú dôslední pri odstraňovaní fólií a lepiacich pások z papiera.
Pre deti bola prekvapivá informácia, že papier je možné kvôli skracovaniu a rozpadu vlákien recyklovať zväčša len 4 – 5-krát (v závislosti od kvality papiera a použitých technologických postupov pri výrobe).