Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Papier a teplo“

Metodický list k poznávaciemu bloku

Ohnisko: Tepelné vlastnosti papiera
vedenie tepla, proces horenia
Koncept: Využitie konfliktu medzi očakávanou vysokou horľavosťou papiera a pozorovanými situáciami, kedy papier v kontakte s plameňom (so zdrojom tepla) nezhorí.
Myšlienky: Odhaliť podmienky horenia papiera, uvedomiť si tepelné vlastnosti papiera v porovnaní s tepelnými vlastnosťami iných látok.
Očakávané hodnoty z realizácie:
  • Žiaci rozvinú svoje poznávacie schopnosti a experimentálne zručnosti.
  • Žiaci objavia zaujímavosť papiera – všimnú si nevšednosť každodenných vecí.
  • Žiaci si uvedomia význam konkrétnych podmienok pre vývoj procesu.
  • Žiaci si uvedomia, že vlastnosti látok možno cielene meniť.
  • Žiaci sa stanú uvedomelejší v oblasti požiarnej ochrany.

Cyklus učenia
Stupeň cyklu učenia
Názov aktivity Vzdelávacia forma Časová náročnosť
0. akcia s vecou
Varenie vody v papierovom pohári


Tvorivo-objavná dielňa


60 minút
1. opisovanie
2. mapovanie
3. modelovanie
4. abstrahovanie Kúzla s ohňom Demonštračné experimenty
+ riadená diskusia
3 x 10 minút
5. osadzovanie Požiarna ochrana Riadená diskusia
(podporená ppt prezentáciou)
15 minút +
6. zhodnocovanie Nehorľavý papier Riadená diskusia 15 minút