Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Papier a kvapaliny“
Popis aktivít

Kam zmizla voda? - prvá akcia a opisovanie

Ohnisko: Papier v kontakte s kvapalinami
Koncept: Kúzelnícky trik – „zmiznutie“ vody
Myšlienky: Využiť prekvapenie na vyvolanie otázok týkajúcich sa ohniska poznávania
Hodnoty: Vecné:
  • Papier /buničina/ celulóza dobre nasaje veľa vody za krátky čas.
  • Nasávanie vody papierom je zaujímavé, chcem o ňom vedieť viac.
Poznávacie:
  • Motivácia, nasmerovanie žiakov k predmetu poznávania – papieru a jeho vlastnostiam v kontakte s kvapalinami.

Pomôcky: nepriesvitné poháre (aspoň 3 kusy), výplň detskej jednorazovej plienky, alebo vata, fľaša s určitým nameraným množstvom vody (napríklad dve tretiny objemu pohára)

Časová náročnosť: 4 minúty

Metodika: Akciou je atraktívna provokujúca demonštrácia predvedená učiteľom. Žiaci majú možnosť si ju následne realizovať, resp. očakáva sa, že demonštrácia je natoľko atraktívna, že si ju žiaci budú chcieť zopakovať aj doma.

Učiteľ si vopred pripraví niekoľko nepriesvitných pohárov. Do jedného z pohárov zatlačí približne do jednej tretiny objemu výplň z jednorazovej plienky, prípadne vatu tak, aby ju žiaci nevideli. Základom plienkovej výplne, resp. vaty je buničina, ktorá je jednou zo základných surovín používaných pri výrobe papiera.

Učiteľ realizuje pred zrakmi žiakov demonštráciu: Nalejem do pohára 0,2 l vody. Vodu z prvého pohára prelejem do druhého pohára. Koľko vody je v druhom pohári?
Žiaci spravidla odpovedajú 0,2 litra, výnimočne si uvedomia, že isté malé množstvo vody ostalo v pohári. Učiteľ môže poukázať na priľnavosť vody k materiálu, z ktorého je pohár vyrobený.
Prelejem vodu do tretieho pohára. Koľko je v treťom pohári vody?
Žiaci opäť odpovedajú, spravidla uvádzajú 0,2 l mínus pár kvapiek.
Prelejem pohár ešte raz ... z tretieho pohára voda nevytečie. Čo sa mohlo stať? Kam zmizla voda?
Motivačnú demonštráciu je vhodné doplniť sériou frontálnych experimentov, kedy žiaci v skupinách nalievajú vodu do priehľadných nádob: s plienkovou výplňou, s vatou, s papierovou utierkou; pozorujú prebiehajúci proces a opisujú ho.

Čo možno oceniť: Všímanie si detailov – niektorí žiaci si všimnú, že pri prelievaní vody ostane vždy pár kvapiek v pôvodnom pohári. Väčšina žiakov tento detail vidí, ale ignoruje.

Skúsenosti: Deti v tábore boli demonštráciou prekvapené. Výplň plienky nasaje vďaka pridaným absorbentom (napríklad silikagel) za krátky čas väčšie množstvo vody v porovnaní s vatou. Štvorec 5 cm x 5 cm vystrihnutý z jednorazovej plienky úplne nasaje 50 ml vody za 40 sekúnd, 70 ml za 1 a pol minúty (plienky Tesco). Pre zväčšenie efektu možno plienkovou výplňou zaplniť aj viac ako polovicu pohára. V prípade použitia vaty je vhodné pripevniť ju k poháru, aby po otočení pohára hore dnom nevypadla.

Mladšie deti (10 – 12 rokov) sa chceli čo najrýchlejšie dostať k poháru a pozrieť sa dnu. Staršie deti (13-15 rokov) odhadovali, že v pohári je vata alebo nastrihaná papierová utierka. Moment prekvapenia z nasatia takmer plného pohára vody v priebehu niekoľkých sekúnd bol veľmi silný, deti spontánne chceli skúmať nasávanie kvapaliny rôznymi papiermi.